Antal besökare

onsdag 9 februari 2011

Utvärdering av fartygsdesign

Ytterligare en kommentar har kommit via mailen.

"Instämmer med tidigare kommentar om att detta är ett bra initiativ. Hoppas att det strömmar in många goda idéer, för det är ju tyvärr ofta så att de goda idéerna annars kommer när fartyget väl är byggt och när besättningen har varit verksam ett tag. Denna forskning kan bli till en del av en dokumenterad kunskapsbank som kan komma redarna och skeppsbyggarna till gagn. Mycket av det preventiva ergonomiska arbetet ligger på ritningsstadiet och det bör vara lättare och billigare att ta tag i då, än när man ska ta det genom det förebyggande arbetsmiljöarbetet i den löpande verksamheten. I slutänden kommer det sjöfolket till nytta."
Hälsningar Tobias

Detta är en intressant kommentar och något av en hjärtefråga för mig. När jag har intervjuat maskinbefäl och manskap kommer det ofta frågor kring ergonomi upp. Hur besvärligt det kan vara att flytta stora och otympliga maskindelar, att det är svårt att komma åt, att det kan vara svårt att se instument och skaffa sig en överblick etc. Kort sagt, logisitken i maskinavdelningarna verkar i vissa fall lämna något mer att önska. Tyvärr så innebär det ju ofta stora och kostsamma ingrepp att rätta till detta i efterhand när fartyget är byggt.

Tanken att utifrån ritningarna kunna göra en ergonomisk utvärderning av fartyget är intressant. Tekniken med visualisering går fort framåt idag och används bl a i off-shoreindusrtin för att träna "familirazation" på riggarna. Det borde gå att på ett tidigt ritningsstadie göra detsamma med fartyg. Det öppnar också upp för en möjlighet att engagera den framtida besättningen i utformningen av fartyget och att ta tillvara på all den kunskap och erfarenhet som åker omkring på de sju haven.

2 kommentarer:

  1. Att inte denna fråga ligger högre upp på dagordningen är för mig en gåta. Pudelns kärna är den du nämner:

    "Tyvärr så innebär det ju ofta stora och kostsamma ingrepp att rätta till detta i efterhand när fartyget är byggt. "

    Inte bara den direkta kostnaden i pengar utan också sjömännens tid som i så fall kan gå till den riktiga "driften".

    Samma poäng gäller underhållssystem (vilket jag har sysslat med en del). De förväntas också att "administreras under tiden" - vilket antingen inte blir gjort, eller blir gjort på ett dåligt sätt... inget som direkt främjar driften - och i förlängningen ergonomin.

    /Mikael Mattsson

    SvaraRadera
  2. Hej Mikael!

    Tack för din kommentar. Den administrativa bördan av underhåssystem och andra skrivbordssysslor är något som ofta kommer upp i diskussioner med maksinbefäl. Jag kommer att återkomma i ärendet för det förtjänar ett eget inlägg.

    SvaraRadera