Antal besökare

tisdag 7 juni 2011

Tack för er medverkan!

Nu har jag genomfört tre fokusgrupper med maskinrumsbesättningar. Det har varit en mix av befäl och manskap med erfarehet från olika typer av fartyg. Två av fokusgrupperna är genomförda ombord vilket för mig är en extra "bonus". Det är alltid lika trevligt att få göra ett fartygsbesök. Utan att ha analyserat materialet så verkar det som om trenden håller i sig och det är en stor samstämmighet över vilka förändringar som har varit störst men analysen är inte klar sedan utan jag får återkomma med mera information när den är avslutad.

3 kommentarer:

  1. Ett för oss maskinare viktigt forskningsprojekt, verkligen befriande att det börjar bli lite fokus på maskinsidan också!

    För övrigt tycker jag tidningen Sjöbefäl kunde sponsra en rad med denna blogg adress så att fler skulle hitta hit!

    Lycka till!/fg3?

    SvaraRadera
  2. Ja vad kan man säga om kontrollrums design? Förmodligen en hel del eftersom kontrollrummen verkar vara ihopspikade utan riktlinjer eller regler och med redarens direktiv om att det skall vara så litet som möjligt så att det inte stjäl utrymme av lastlådan.
    Så här kommer det nog att mer eller mindre fungera även i framtiden om det inte kommer till tvingande regler som styr upp miljön i kontrollrum/maskinrummen.
    Jag tycker till att börja med några enkla grundregler kunde börja tillämpas vid kontrollrumsdesign:

    1, Utgå från att man normalt har ryggen mot propellern och ser förut!

    2, Manöver pulpet/övervakninsskärmar placeras så att dessa är förom operatören

    3, Mimiker på dataskärmar utformas så att man på exvis ballastsystem ser sb tankar på höger skärmsida, bb tankar på vänster, förpik upp och akterpik längst ner på skärmen.

    4, Börja räkna huvudmaskiner, hjm, pumpar etc, fortfarande stående med näsan föröver, från vänster till höger, 1234...osv.

    5, Omvandla digitala signaler på HM smo och kylvattentryck, turbinvarvtal, utgående kylvatten temp etc. mao de viktigaste "bas värdena" på HM och HJM till analoga manometrar på storskärm så man får en omedelbar överblick när man kommer in i kontrollrummet. När man fått en snabb överblick av läget kan man sedan förhoppningsvis bläddra sej fram till mer detaljer i datorerna.

    6.Klassen och sjöfartsverket(Transportstyrelsen) borde även skaffa sej kompetens på det här området och se till att de värsta stolligheterna stoppas i ett tidigt skede redan på ritbordet!

    Sedan har vi ju Solas V/15 men det är ju en annan historia...

    Ja det var lite synpunkter, mycket mer finns att tillägga men det får räcka för denna gång!

    SvaraRadera
  3. Hej! Din kommentar var precis vad jag behövde just nu. Hade igår ett möte med en person som hade lång erfarenhet av nybyggantioner. Det var ett intressant samtal med ganska nedslående när jag fick höra att det är inte många som "bryr sig" om hur maskinrummen utformas. Att det blir trångt, att det inte går att genomföra underhåll och reparationer på ett vettigt sätt osv. Jag kan inte för mitt liv förstå varför man inte skall bry sig om en hel yrkeskår och den arbetsmiljö som är i maskin! Den kommer alltid att vara besvärlig med buller, värme, vibrationer och liknande men desto större anledning att jobba med det som faktiskt går att göra något åt.

    SvaraRadera